آشنایی با پروتکل‌های LPWAN: شبکه سیگفاکس (SigFox)

شبکه سیگفاکس (SigFox) به عنوانی یکی از شبکه‌های LPWAN نخستین بار در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت فرانسوی به همین نام ارایه شد. با توجه به مصرف انرژی و هزینه بالا در فناوری‌ شبکه‌های تلفن همراه که معمولا در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند، SigFox نوع جدیدی از فناوری شبکه را ارایه کرد: شبکه‌‌ای ارزان قیمت با توان مصرفی پایین‌‌ و نرخ داده محدود.

شبکه سیگفاکس (SigFox)

معماری فنی شبکه سیگفاکس (SigFox)

در شبکه سیگفاکس (SigFox) که بطور ویژه برای اینترنت اشیا ارایه شده است، داده‌ها تا حجم ۱۲ بایت، در باندهای فرکانسی بدون نیاز به مجوز و از طریق مدولاسیون فوق باند باریک (Ultra Narrow Band یا UNB) منتقل می‌شوند. این فناوری برای ارسال داده از مدولاسیون رادیویی BPSK (و یا Binary Phase Shift Keying) استفاده می‌کند. همچنین به منظور قابلیت نفوذ بالا در اجسام، از مدولاسیون UNB نیز استفاده شده است. شبکه سیگفاکس (SigFox) برای برقراری کلیه ارتباطات از بخش بدون نیاز به مجوز باند فرکانسی (ISM) بهره می‌برد. پروتکل‌های لایه شبکه سیگفاکس محرمانه بوده و تنها در اختیار کمپانی آن است.

در شبکه سیگفاکس (SigFox) هر یک از ابزارها قادر به ارسال حدود ۱۴۰ پیام روزانه (با محدودیت ارسال بیشینه ۷ پیام در ساعت) هستند که هر پیام دارای حداکثر ۱۲ بایت‌ داده اصلی (Payload data) است. علاوه بر این اخیرا امکان دریافت پیام برای دستگاه‌های انتهایی در شرایطی که نیاز به ارسال دستور (Command) از سمت سرور باشد نیز توسط SigFox فراهم شده اما با این فناوری تنها امکان دریافت ۴ پیام در روز برای هر دستگاه وجود دارد. با توجه به مجموع محدودیت‌های مذکور، این شبکه بیشتر برای کاربردهایی نظیر خوانش کنتورها و … که با نرخ تبادل داده آن سازگار است مناسب خواهد بود.

SigFox

مدل توسعه شبکه سیگفاکس (SigFox)

همان طور که در مطلب شبکه لورا (LoRaWAN) نیز گفته شد، شبکه سیگفاکس (SigFox) بطور انحصاری توسط این شرکت و با همکاری شرکای منطقه‌ای توسعه می‌یابد، از این رو نسبت به مهمترین رقیب خود یعنی شبکه لورا (LoRaWAN) در کشورهای کمتری پوشش‌دهی و سرعت رشد پایین‌تری دارد. فناوری SigFox تاکنون (سپتامبر ۲۰۱۸) در ۴۵ کشور جهان راه‌اندازی ‌شده است.

در بحث مدل تجاری، SigFox یک رویکرد بالا به پایین (Top-down) اتخاذ کرده است. این شرکت تمام فناوری از بخش دیتاها و سرور ابری تا نرم‌افزار سمت دستگاه‌های انتهایی را به صورت کامل و انحصاری در اختیار خود دارد. تنها بخشی که SigFox به سایر کمپانی‌ها اجازه مشارکت می‌دهد، فناوری سمت دستگاه‌های انتهایی است. در حال حاضر شرکت‌هایی نظیر STMicroelectronics، Atmel و Texas Instruments ماژول‌های رادیویی این شرکت را تولید می‌کنند.

در واقع راهبرد تجاری SigFox این است که به عنوان یک اپراتور سراسری شبکه IoT عمل کرده و با ارائه شبکه/نرم‌افزار به عنوان خدمت، کسب درآمد ‌کند. SigFox از طریق همکاری با اپراتورها، شبکه خود را گسترش می‌دهد و به جای فروش سخت‌افزارهای سمت دستگاه انتهایی، از شارژهای دوره‌ای که بر اساس یورو تعیین می‌شود کسب درآمد می‌کند.

اما در این مدل تجاری چالش‌هایی نیز وجود دارد. به عنوان نمونه کسی که می‌خواهد از شبکه سیگفاکس (SigFox) استفاده کند راهی جز مکاتبه مستقیم با خود این شرکت ندارد. علاوه بر این، در یک منطقه تنها یک ارایه‌دهنده شبکه سیگفاکس (SigFox) می‌تواند وجود داشته باشد؛ چراکه این شرکت با اپراتورهای شبکه به صورت انحصاری توافق می‌کند. از این رو جهت توسعه خدمات در تمامی مناطق مورد نظر، لازم است توافق نماینده شبکه سیگفاکس (SigFox) برای ایجاد زیرساخت در آن منطقه جلب شود.

در کنار موارد اشاره شده، مدل ارایه سرویس شبکه سیگفاکس (SigFox)‌ و عدم امکان ارایه خدمات و جمع‌آوری داده‌ها بر بستری غیر از زیرساخت اختصاصی این کمپانی فرانسوی، استفاده از این بستر را برای راهکارهایی که منجر به جمع‌آوری اطلاعات حساس شهروندان می‌شود را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

سری مطالب آشنایی با شبکه‌های LPWAN
شبکه‌های LPWAN (دوربرد با توان پایین) و IoT
آشنایی با پروتکل‌های LPWAN: شبکه لورا (LoRaWAN)
آشنایی با پروتکل‌های LPWAN: شبکه NB-IoT

لینکپ: ارائه‌دهنده نسل نوین راهکارهای اینترنت اشیا و هوشمند سازی ساختمان

برای آشنایی با بستر اینترنت اشیا لینکپ روی دکمه زیر کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *