بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان هوشمند

دنیای مدرن امروز پر از فناوری‌های هوشمند است که ابزارها و لوازم جانبی هوشمند را به یکدیگر متصل می‌کند و طبیعی است که ساختمان‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از مزایای ساختمان‌های هوشمند می‌توان به بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های انرژی و … اشاره کرد. استفاده از سنسورهای هوشمند و جمع‌آوری داده‌های آنها در خانه هوشمند، باعث بهبود قابل‌توجه مدیریت ساختمان‌ها می‌شود. لذت استفاده از ساختمان‌های هوشمند را می‌توان مدیون رشد روزافزون فناوری‌های نوآورانه اینترنت اشیا (IoT) دانست.

ساختمان هوشمند چیست؟

امکان کنترل خودکار شرایط در کل ساختمان در دهه‌های گذشته هرگز قابل تصور نبود، اما امروزه پیشرفت‌های تکنولوژیکی و صنعت IoT منجر به ظهور راهکار جدیدی به نام هوشمندسازی ساختمان شده‌است. ساختمان هوشمند، هر ساختمان یا تأسیساتی است که از فرایندهای خودکار برای کنترل سیستم‌های ساختمان از جمله گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع، روشنایی، امنیت و دیگر سیستم‌ها استفاده می‌کند. این فناوری‌های هوشمند می‌توانند در زمان ساخت روی ساختمان‌ها متصل شوند، در عین حال سازه‌های قدیمی نیز می‌توانند به ساختمان‌های هوشمند تبدیل شوند.

در ساختمان‌های نوآورانه هوشمند، سیستم تهویه مطبوع اجازه می‌دهد تا کاربران الگوهای استفاده از محیط را مشاهده و مدیریت کنند. این سیستم داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری و الگوهای مشخصی برای پیش‌بینی نیازهای خاص در زمان‌های خاص را تعریف می‌کند. ساختمان‌های هوشمند علاوه بر افزایش آسایش ساکنان، مزایای مهم دیگری نیز دارند.

بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان هوشمند
بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان هوشمند

بهینه سازی مصرف انرژی

یکی از مهمترین مزایای مرتبط با ساختمان‌های هوشمند، بهینه سازی مصرف انرژی است. برای اکثر ساختمان‌های تجاری، استفاده از انرژی مهمترین عامل افزایش هزینه است. به طور متوسط، تقریبا یک سوم از بودجه عملیاتی معمول برای مصرف انرژی صرف می‌شود. برای بهینه سازی مصرف انرژی، ساکنان باید به طور مستمر شرایط محیطی خود را تحت کنترل داشته باشند. همچنین باید میزان مصرف را کنترل کنند تا اطمینان حاصل شود که مصرف در همه زمان‌ها مناسب است.

مصرف کمتر انرژی در ساختمان هوشمند

راندمان بیشتر به طور مستقیم با مصرف کمتر ارتباط دارد. با بهینه سازی مصرف انرژی می‌توانید هزینه‌های خانه یا ساختمان را تا ۳۵٪ کاهش دهید. با توجه به اینکه تقریبا ۸۰٪ کل مصرف انرژی در ساختمان‌ها توسط سیستم تهویه مطبوع مصرف می‌شود، این مقدار بسیار قابل توجه است. سرمایه‌گذاری در یک ساختمان هوشمند، بازده قابل توجهی را به ارمغان خواهد آورد.

نظارت دقیق‌تر بر مصرف انرژی

سیستم‌ها و فناوری‌ها در ساختمان‌های هوشمند اجازه می‌دهند که تمام پارامترهای انرژی به‌صورت آنلاین کنترل شود. این داده‌ها برای بهبود سیستم‌های کنترل و نظارت در ساختمان ذخیره، تجزیه و تحلیل می‌شوند. علاوه‌براین، تمام اطلاعات به‌طور مرکزی در اپلیکیشن یکپارچه لینکپ جمع‌آوری می‌شوند. با تجزیه و تحلیل این داده‌ها، می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد الگوهای مصرف انرژی در خانه یا ساختمان خود به‌دست آورید.

تشخیص زودهنگام خرابی‌های احتمالی

سنسورهایی که در ساختمان‌های هوشمند استفاده می‌شوند، می‌توانند عملکرد فنی تجهیزات را بررسی کنند و در صورت خرابی دستگاه، پیام هشدار ارسال کنند. این باعث می‌شود تا خرابی قطعات و سیستم‌های موجود در ساختمان هوشمند را به موقع شناسایی و پیش از هرگونه سوء عملکرد، تعمیر کنید. در صورت ارسال پیام خطا، سیستم، اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند که به تعیین دلایل خرابی کمک می‌کند. همچنین می‌توان پلتفرم را طوری  برنامه‌ریزی کرد که به‌طور خودکار با وجود هرگونه مشکل، با بقیه اجزای سیستم سازگار باشد.

علاوه‌براین، نظارت بر عملکرد تجهیزات باعث می‌شود تا چرخه عمر مفیدتری داشته باشند. به‌عنوان‌ مثال، می‌توان تجهیزات را زمانی که مصرفشان بیش از حد پر هزینه است و یا زمانی که عمر مفیدشان به پایان می‌رسد جایگزین کرد.

فناوری مورد استفاده در ساختمان‌های هوشمند تضمین می‌کند که مصرف انرژی با مسئولیت زیست محیطی مدیریت شود. کنترل هوشمند، شرایط مطلوب آب و هوایی را در محیط حفظ می‌کند تا از اتلاف هزینه‌های انرژی جلوگیری شود. ساختمان‌های هوشمند این فرصت را برای مدیریت مصرف فراهم می‌کنند که بیشتر با دستورالعمل‌های دوستدار طبیعت مطابقت داشته باشند.

لینکپ: ارائه دهنده نسل نوین راهکارهای اینترنت اشیا و هوشمند سازی ساختمان

جهت مشاهده راهکارها همین الان اقدام کنید.