یازده کار جالب که می‌توانید با پریز برق هوشمند انجام دهید

پریز هوشمند 1

باهوش‌تر از پریز معمولی!

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که وسایل‌تان می‌توانند به جای شما فکر کنند؟ یا خانه‌تان خودش، خودش را اداره کند؟ یا اینکه می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، بدون اینکه مجبور باشید هر شب در خانه پرسه بزنید تا همه کلیدهای برق را خاموش کنید؟
امروز می‌خواهیم راه ساده‌ای را در این مقاله توضیح دهیم که تمام این خواسته‌ها برآورده شود! پریزهای هوشمند اولین و آسان‌ترین قدم برای هوشمند سازی منزل هستند. پس از نصب و استفاده از پریزهای هوشمند متعجب خواهید شد که چطور قبلاً توانسته‌اید بدون آنها زندگی کنید!
پیش از پرداختن به کارهای جالبی که با پریزهای هوشمند می‌توان انجام داد، ممکن است در این فکر باشید که پریز هوشمند چیست و چه چیزی باعث می‌شود که آنها را «هوشمند» بنامیم؟

چه چیزی پریزهای هوشمند را “هوشمند” می‌سازد؟

یک پریز هوشمند قابل حمل مانند آداپتور برقی است که بین پریز معمولی و دستگاهی که می‌خواهید به برق متصل کنید، نصب می‌شود. در ابتدایی‌ترین سطح از طریق این دستگاه می‌توان به سادگی هر دستگاهی را روشن یا خاموش کرد؛ اما هنگامی‌که پریز هوشمند به یک پلتفرم خانه هوشمند متصل می‌شود به یک وسیله بسیار جذاب و کاربردی تبدیل می‌شود.
به این نوع پریزها “هوشمند” می‌گویند زیرا به شما اجازه می‌دهند که وسایل برقی خود را از هر جایی از طریق تلفن همراه خود کنترل کنید.

اپلیکیشن خانه هوشمند این امکان را فراهم می‌کند که برنامه‌های زمان‌بندی شده‌ای را برای پریز هوشمند خود تنظیم کنید تا بتوانید وسایل را در ساعات و روزهای خاص روشن یا خاموش کنید.
برخی از پریزهای هوشمند هم‌چنین یک قدم فراتر رفته و اطلاعاتی در مورد میزان مصرف برق دستگاه جمع‌آوری می‌کنند. این ویژگی بسیار مفید موجب آگاهی مصرف‌کننده از میزان مصرف انرژی است.
پریزهای هوشمند ارائه شده در فروشگاه آنلاین لینکپ مارت با استفاده از پروتکل ZigBee با هاب مرکزی خانه هوشمند ارتباط برقرار می‌کنند. سپس هاب از شبکه Wi-Fi برای ارسال اطلاعات به برنامه تلفن همراه استفاده می‌کند.
ZigBee یک تکنولوژی ارتباط با امواج کوتاه است که شباهت بسیاری به بلوتوث دارد. با این تفاوت که مصرف آن بسیار کمتر از Wi-Fi یا بلوتوث است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با عملکرد سرویس پریز برق هوشمند

۱۱ کار جالب که می‌توانید با پریز هوشمند انجام دهید:

 

۱-خانه خود را به خانه‌ای خالی از سکنه و ترسناک تبدیل کنید!

شاید ایجاد یک خانه ترسناک، برای ترساندن دوستان یا خانواده، فانتزی ذهنی همه ما باشد!!
خب، تصور کنید:
دوست‌تان از در جلویی وارد خانه شده و ناگهان همه چراغ‌ها خاموش می‌شوند! پس از آن موسیقی ترسناکی از جایی در اعماق خانه شروع به نواختن می‌کند! بعد، چراغ اتاق پذیرایی فقط برای چند ثانیه روشن می‌شود! صدای موسیقی قطع شده و سکوت برقرار می‌شود! یک سیستم گرمایش از کف روشن شده و هوای گرم به پاهای او وزیده می‌شود! سپس تلویزیون با صدای بلند روشن می‌شود… اگر دوست شما در این مرحله هنوز در آنجا حضور دارد پس احتمالاً اعصاب بسیار آرامی دارد!!

 

۲-استرس خود را با خودکار کردن چراغ‌های تزئینی کم کنید

بسیاری از ما ایرانی‌ها در اعیاد و مراسم گوناگون ریسه و چراغ‌های تزئینی زیبایی را در مقابل خانه‌های خود روشن می‌گذاریم اما همیشه با این معضل مواجه هستیم که چه موقع از شب آنها را خاموش کنیم. بدیهی است که می‌خواهیم چراغ‌ها را حداقل چند ساعت بعد از غروب که مردم هنوز بیرون هستند و می‌توانند از آن لذت ببرند روشن بگذاریم. اما وقتی ساعت ۱۱ یا ۱۲ شب است و شما روی کاناپه یا رخت‌خواب هستید، آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که به بیرون بروید و آنها را خاموش کنید!
همچنین همیشه باید به خاطر داشته باشید که در زمان مناسب آنها را روشن کنید. اگر روشن کردن چراغ‌ها را فراموش کنید، تلاش برای نصب کردن آنها فایده‌ای نخواهد داشت! اغلب وقتی به یاد می‌آورید آنها را روشن کنید که خیلی زود است و هنوز هوا روشن است و موجب هدر دادن انرژی می‌شود!
حال ببینیم پریزهای هوشمند چه کمکی به این معضل می‌کنند! تمام مجموعه چراغ‌های خود را به یک تابلو وصل کنید، سپس آنها را از طریق یک پریز هوشمند به برق متصل کنید. حالا می‌توانید چراغ‌های خود را تنظیم کنید که برای چند ساعت در شب و دقیقاً در زمان مناسب روشن و خاموش شوند. شادی‌های جشن‌ها سازماندهی شدند! کاش می‌شد پریز هوشمندی داشته باشیم که خریدهای شب عید را نیز برای‌مان انجام دهد…!!

پریز هوشمند 2

۳-شناسایی لوازم پرمصرف و توجه به مصرف انرژی در خرید بزرگ بعدی

آیا تا‌به‌حال فکر کرده‌اید که هزینه برق لوازم خانگی شما چقدر است؟ پیش آمده به لوازمی با مدل‌های بهتر بهره‌وری انرژی توجه کنید اما هنوز مطمئن نیستید که کدام لوازم خانگی شما بیشترین صرفه‌جویی در مصرف انرژی را دارد؟
زمانی که دستگاه خود را به یک پریز هوشمند متصل می‌کنید، می‌توانید میزان برق مصرفی آن را محاسبه کنید. اگر نمی‌خواهید چندین پریز هوشمند بخرید، می‌توانید هر دستگاه را در یک زمان مشخص به پریز هوشمند وصل کنید؛ سپس ببینید که هر دستگاه چقدر انرژی مصرف می‌کند و دقیقاً خواهید فهمید که بیشترین مصرف برق برای کدام دستگاه است.
با علم به این موضوع، می‌توانید تصمیم بگیرید که نیاز است کدام دستگاه را جایگزین کنید، بدون شک، در این صورت قبض برق شما اصلاح خواهد شد. هم‌چنین می‌توانید برخی وسایل را به پریز هوشمند متصل کنید و در صورت عدم استفاده، آن را خاموش کنید. در این صورت مصرف برق آماده به کار آن را کاهش خواهید داد.

 

۴-مصرف برق کمتر در حالت استندبای یا آماده به کار

مصرف برق استندبای وسایل الکترونیکی زمانی است که در حالت آماده به کار قرار می‌گیرند. مصرف انرژی دستگاه‌های آماده به کار می‌تواند تا ده درصد هزینه قبض‌های برق را بالا ببرد. شاید این مقدار برای یک دستگاه منفرد در مصرف سالانه برق مقدار کمی باشد اما زمانی که در چندین محصول متعدد ضرب می‌شود، مقدار قابل توجهی از انرژی و هزینه را به هدر می‌دهد. علاوه بر این، مصرف انرژی آماده به کار باعث ایجاد ۱% از انتشار گاز co2 و آلودگی در جهان است.

برخی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های انرژی آماده به کار عبارتند از:

  • لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی
  • سیستم‌های سرمایش و گرمایش
  • مودم‌های Wi-Fi
  • پرینترها و اسکنرها
  • تلویزیون‌ها، گیرنده‌های دیجیتال، دستگاه پخش DVD و کنسول‌های بازی
  • شارژر تلفن
  • مایکروویوها، مخلوط‌کن‌ها و سایر وسایل آشپزخانه

وقتی وسایل خود را به پریزهای هوشمند وصل می‌کنید، می‌توانید زمانی‌که قصد خروج از خانه یا رفتن به رخت‌خواب را دارید، آنها را از طریق تلفن همراه خود خاموش کنید. با این روش می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، بدون اینکه حتی در مورد آن فکر کرده باشید.

خرید آنلاین انواع پریز هوشمند از فروشگاه لینکپ مارت

 

۵-از دمای مناسب لذت برید

آیا تا‌به‌حال آرزو کرده‌اید که سیستم تهویه خانه‌تان در یک روز گرم به‌طور خودکار روشن شود، به گونه‌ای که وقتی وارد خانه می‌شوید دمای هوا خوب و خنک باشد؟ یا اینکه بخاری برقی شما ۲۰ دقیقه قبل از بیدار شدن‌تان در صبح روشن شود تا بیرون آمدن شما از تخت کمی راحت‌تر باشد؟
اگر مهمان غیرمنتظره‌ای داشته باشید چه می‌کنید؟ مثلاً در حالیکه هنوز در محل کار هستید، مادرتان با شما تماس بگیرد و ساعتی قبل از شما به خانه بیاید؟ خوب نیست اگر بتوانید بخاری را از راه دور برای او روشن کنید تا در آرامش منتظر شما باشد؟

با داشتن یک پریز هوشمند می‌توانید وسایل خود را برای خاموش و روشن کردن در مواقع مناسب برنامه‌ریزی کنید. این به این معناست که چه در تابستان و چه در زمستان، می‌توانید زمانی را برای روشن شدن سیستم تهویه هوا، فن یا بخاری تنظیم کنید. به آینده خوش آمدید! جایی‌که می‌توانید از دمای عالی خانه خود لذت ببرید هنگامی‌که از یک روز سخت کاری به خانه می آیید یا هر زمان دیگری!

 

۶-هنگامی‌که در تعطیلات هستید سارقان را فریب دهید

اگر آخر هفته‌ها به جایی می‌روید یا برای تعطیلات به خارج از کشور سفر می‌کنید، ممکن است بخواهید این توهم را برای سارقان ایجاد کنید که در خانه هستید. برای این کار می‌توانید از یک چراغ کوچک نزدیک پنجره استفاده کنید.

تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که لامپ خود را به پریز هوشمند وصل کنید، سپس می‌توانید برنامه زمان‌بندی برای روشن کردن چراغ‌های خود تنظیم کنید تا توهم فعالیت ایجاد شود و به افراد مزاحم هشدار دهید که خانه خالی نیست. دراین‌صورت می‌توانید با خیال راحت از خانه خود مراقبت کرده و با آرامش سفر کنید.

 

۷-زمان شارژ موبایل و مسواک برقی خود را بهینه کنید

مسواک برقی و تلفن همراه دو موردی هستند که اغلب باید شارژ شوند، با این حال نیازی به ۸ ساعت شارژ ندارند. در واقع اگر بیش از حد لازم در شارژ باقی بمانند، باتری آنها آسیب می‌بیند.

باتری‌ها زندگی ابدی ندارند. بیشتر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند می‌گویند که دستگاه‌های آنها باتری‌های خود را در سیکل ۳۰۰-۵۰۰ درجه‌بندی می‌کنند. اما بسیاری از ما وقتی به رخت‌خواب می‌رویم تلفن خود را در شارژر قرار می‌دهیم تا برای روز بعد آماده باشد.

چیزی که واقعا نیاز است این است که بتوانیم تلفن یا مسواک خود را ۲-۳ ساعت شارژ کرده و سپس برق را قطع کنیم. یک پریز هوشمند امکان انجام این کار را فراهم می‌کند. با اتصال شارژر خود به یک پریز هوشمند، می‌توانید برنامه‌ای تنظیم کنید که به طور خودکار برق را در یک زمان مشخص خاموش کند. این ویژگی می‌تواند با گذشت زمان مبلغ و انرژی زیادی برای شما صرفه‌جویی کند.

پریز هوشمند 3

۸-زمان استفاده از تلویزیون کودکان خود را محدود کنید

از درگیری با فرزندان خود برای انجام تکالیف یا بیرون رفتن از خانه در روزهای هفته خسته شده‌اید؟ با اعمال قانون بر سر اینکه چقدر می‌توانند تلویزیون تماشا کنند، یا این که چه مدت از ایکس‌باکس یا کنسول‌های بازی استفاده کنند، مشکل دارید؟ پریزهای هوشمند می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند که زمان استفاده از تلویزیون کودکان خود را مدیریت کرده و برای آنها یک برنامه سالم بعد از مدرسه ترتیب دهید.

این یک مثال خوب است: وقتی بچه‌ها به خانه رسیدند، اجازه دهید نیم ساعت استراحت کنند. سپس، برق تلویزیون را برای یک یا دو ساعت خاموش کنید تا به انجام تکالیف و بازی بیرون از خانه بپردازند.

برای یک ساعت قبل از شام برق را دوباره روشن کنید تا بچه‌ها سرگرم شوند و شما فضای مناسبی برای مرتب کردن امور داشته باشید. در نهایت، وقتی که به رخت خواب می‌روید برق را خاموش کنید تا مطمئن شوید که کسی شب بیدار نمی‌ماند تا بازی کند.

استفاده ساده از یک پریز هوشمند باعث می‌شود تا به‌راحتی روال منظمی مانند این برنامه را عملی کنید.

 

۹-آشپزی شام را شروع کنید، درحالی‌که هنوز در محل کار هستید!

آیا تابه‌حال به مدت زمانی که ممکن است برای پخت‌و‌پز وعده غذایی خود نیاز داشته باشید فکر کرده‌اید؟ برخی از غذاها برای جا افتادن نیاز به حدود ۴ تا ۶ ساعت پخته‌شدن دارند؛ اما وقتی ساعت ۷صبح به سرکار می‌روید و ساعت ۶ عصر بازمی‌گردید، ۱۱ ساعت از طول روز را در محل کار یا رفت و آمد سپری کرده و زمان کافی برای پخت‌و‌پز نخواهید داشت.

در دنیای شگفت انگیز پریزهای هوشمند، می‌توانید یادآوری را در تلفن همراه خود تنظیم کنید تا اجاق گاز را دقیقاً در زمان مناسب از راه دور روشن کنید. به این ترتیب، وقتی بعد از یک روز شلوغ وارد منزل می‌شوید غذای شما آماده است.

 

۱۰-بیدار شدن در وسط شب برای خاموش‌کردن پنکه یا گرم‌کن را رها کنید

‎آیا تا‌به‌حال برایتان پیش آمده که در یک شب گرم تابستانی درحالی‌که پنکه را روشن کرده‌اید به رخت‌خواب رفته و فقط چند ساعت بعد، وقتی که هوا خنک شد، مجبور شوید که بلند شده و پنکه را خاموش کنید؟

یا پیش آمده که در وسط زمستان با بخاری روشن به رخت‌خواب رفته و در نیمه شب از شدت گرما از خواب بیدار شده‌ باشید؟

اگر این لوازم سرمایشی و گرمایشی را به دو شاخه هوشمند وصل کنید و بر روی آنها یک برنامه زمان‌بندی تنظیم کنید تا در ساعت ۱۲ شب (یا هر ساعت دیگری که مد نظر شماست) خاموش شوند، دیگر با لرزش و یا خیس شدن از عرق بیدار نخواهید شد.

۱۱-احتمال آتش‌سوزی لوازم الکتریکی را کاهش دهید

هر دستگاه الکتریکی پتانسیل ایجاد آتش‌سوزی یا شوک الکتریکی را دارد و هرکدام از آنها خطرات خاص خود را دارند، از ترسناک تا تهدید جانی و زندگی. در این بین رایج‌ترین خطرات مربوط به توسترها، مایکروویوها، خشک‌کن‌های لباس و ماشین‌های ظرفشویی هستند.

این احتمال وجود دارد که یکی از وسایل شما اشکالی داشته باشد و هنگامی که خواب یا خارج از خانه هستید آتش بگیرد. استفاده از یک پریز هوشمند این اطمینان را به شما می‌دهد که هنگامی‌که از این لوازم استفاده نمی‌کنید خاموش شوند و آرامش خاطر را برای شما فراهم کنند.

 

وقت آن است که چند پریز هوشمند را وارد زندگی خود کنید.

اگر شما یک فرد کنترل‌گر هستید، پریز هوشمند بیش از هر زمان دیگری به شما امکان کنترل می‌دهد. یا اگر فقط می‌خواهید در مصرف انرژی و هزینه صرفه‌جویی کنید و دیگر نگران نباشید که به یاد بیاورید کدام دستگاه‌ها را آن روز روشن کرده‌اید، می‌توانید به پریز هوشمند اجازه دهید که به جای شما فکر کند! درحالی‌که خودتان کارهای مهم‌تری را انجام می‌دهید. مثل این که سعی ‌کنید یک رستوران جدید در گوشه خیابان پیدا کنید…!

اگر تصمیم گرفتید خانه خود را هوشمند کنید یا در مورد پریزهای هوشمند بیشتر بدانید، با ما تماس بگیرید. کارشناسان لینکپ آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

 

برخی منابع:

https://carbontrack.com.au/blog/5-awesome-things-can-smart-plug/

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *