ترکیب پرینت سه‌بعدی و اینترنت اشیا؛ گامی بزرگ در جهت بهبود زندگی

,

اینترنت اشیا تکنولوژی تازه‌ای است که طی چند سال گذشته پیشرفت بسیاری داشته است. امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب هوشمندانه اینترنت اشیا و پرینت سه‌بعدی به ساختن محصولات بهتر و بهبود فرایندهای تولید کمک شایانی خواهدکرد.

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا به‌طور کلی مفهومی است که به اشیا و وسایل پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند اشاره دارد. اینترنت اشیا به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون باشد یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک. از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاکمان؛ این مفهوم به زودی بسیاری از دستگاه‌های اطراف ما را در برمی‌گیرد.

پرینتر-سه-بعدی-و-اینترنت-اشیا
پرینتر-سه-بعدی-و-اینترنت-اشیا

فناوری‌های نوین و ترکیب هوشمندانه اینترنت اشیا و پرینت سه‌بعدی

در سال‌های اخیر پژوهش بر روی فناوری‌های نوین همچون یادگیری ماشین و اینترنت اشیاء یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت متخصصان بوده‌است. یکی از دلایل اصلی این موضوع نیز کاهش حجم نیروی کار انسانی و همچنین به حداقل رساندن خطاهای انسانی است که در نهایت به ارتقای کیفیت زندگی منجر می‌شود. پیشرفت‌ سریع تکنولوژی، بشر را قادر به استفاده از ابزارهای موثری برای نیل به این هدف می‌کند. در همین راستا اینترنت اشیا (IoT) به عاملی پیشرو و موثر برای بهبود سطح زندگی انسان‌ها تبدیل شده است. در گذشته کنترل بیشتر دستگاه‌های مورد استفاده به صورت دستی بود. به عنوان مثال، اگر می‌خواستیم از دستگاه تهویه هوا استفاده کنیم، از کلیدهای روشن/خاموش استفاده می‌کردیم اما در حال حاضر، به لطف ظهور IoT و مفاهیمی همچون ساختمان هوشمند، می‌توانیم با استفاده از یک گوشی هوشمند از راه دور آن را کنترل کنیم. در این میان ترکیب تکنولوژی پرینتر سه‌بعدی و  IoT، موجب ایجاد یک دوره کاملاً جدید و متفاوت در دنیای صنعتی شده است و از این طریق فرصت‌های بی‌پایانی برای ارتقای کیفیت زندگی افراد ایجاد خواهد شد.

مزایای ترکیب پرینت سه‌بعدی و اینترنت اشیا

با توجه به تحقیقات مختلف، انتظار می‌رود که بازار تکنولوژی سه‌بعدی تا سال ۲۰۲۰، به ۱۷۵ میلیارد دلار با نرخ رشد سالانه ۲۱% برسد. پارامترهایی مانند هزینه‌های عملیاتی کم، توانایی تحمل دمای بالا، افزایش استحکام و قدرت با حفظ وزن سبک، صنایع را به سوی تکنولوژی پرینت سه‌بعدی سوق می‌دهد.

هرچند تکنولوژی پرینت سه‌بعدی هنوز در حال رشد است و بطور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته، اما یکی از حوزه‌های کاربرد آن در میان مهندسین، برای تولید دستگاه‌های IoT بوده است. چاپ سه‌بعدی، مزایای مختلفی دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به انعطاف‌پذیری در تولید مدل‌های مختلف با سرعت بالا و در مقیاس‌های متفاوت، و همچنین با مواد و رنگ‌های متنوع اشاره کرد. مجموع این عوامل باعث می‌شود که صنعت‌کاران به بهره‌گیری از تکنولوژی پرینت سه‌بعدی در اینترنت اشیا ترغیب شوند.

تولید بدنه دستگاه‌های اینترنت اشیا با پرینتر سه‌بعدی

یکی از بارزترین کاربردهای پرینت سه‌بعدی در صنعت اینترنت اشیا استفاده از آن برای تولید قاب وسیله‌های الکترونیکی است. بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت اشیا برای نمونه‌سازی و حتی تولید انبوه بدنه محصولات خود از پرینت سه‌بعدی استفاده می‌کنند.

در دسترس و سریع‌بودن تولید محصول با پرینتر سه‌بعدی، امکان گرفتن بازخورد از کاربران و اصلاح سریع دیزاین دستگاه را ممکن می‌سازد.

تولید محصولات سفارشی با ترکیب پرینت سه‌بعدی و IoT

دستگاه‌های IoT، داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند که می‌توانند برای ساختن محصولات شگفت‌انگیز مورد استفاده قرار بگیرند. هنگامی‌که IoT با چاپ سه‌بعدی ترکیب می‌شود، فرصت‌های بی‌حد و حصری برای طراحی محصولات سفارشی با قیمت پایین ایجاد می‌شود. به‌عنوان مثال، تولیدکنندگان می‌توانند اطلاعات مربوط به وزن، عادات و وضعیت پای یک دونده در زمان‌های متفاوت حین دویدن را با استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا جمع آوری کرده و کفش شخصی‌سازی شده او را با استفاده از چاپگر سه‌بعدی تولید کنند.

یا هنگامی‌که قرار است یک راکت تنیس سفارشی‌شده طراحی شود، طراح می‌تواند از داده‌‌های جمع‌آوری شده مربوط به عملکرد یک بازیکن در حین بازی استفاده کند و به طراحی یک راکت پرینت سه‌بعدی شده که کاملا با نیازمندی‌های ورزشکار مطابقت دارد، بپردازد.

اینترنت اشیا و پرینت سه بعدی

استفاده از پرینتر سه‌بعدی وIoT در حوزه سلامت

با اینکه چاپ سه‌بعدی هنوز در مرحله رشد است اما با پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی، درب‌های جدیدی در حوزه سلامت گشوده شده است. آشکارترین مورد استفاده از چاپ سه‌بعدی در این حوزه، طراحی پروتزهای سفارشی و ایمپلنت‌های پزشکی است. ترکیب تکنولوژی پرینت سه‌بعدی و IoT، به جراحان کمک خواهد کرد تا شرایط بیمار را دقیق‌تر بررسی کنند و به این ترتیب، قبل از جراحی شرایط بیمار را دقیق‌تر بررسی می‌کنند. علاوه بر این، دستگاه‌های IoT می‌توانند به مراقبت‌های حیاتی بیمار قبل و بعد از جراحی کمک نمایند و در نهایت به تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر بیماری کمک می‌شود.

اینترنت اشیا و پرینتر سه بعدی
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *