اینترنت اشیا (IoT) و پایش کیفیت هوا در محیط‌های داخلی

,

گاز کربن‌دی‌اکسید از جمله گازهای معمول در هوای محیط‌های داخلی و سربسته است که غلظت آن می‌تواند بر عملکرد بدن انسان تاثیر می‌گذارد؛ به گونه‌ای که افزایش غلظت کربن‌دی‌اکسید می‌تواند موجب سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی و … شود. به همین دلیل کیفیت هوای محیط مسقف باید همواره مورد پایش قرار گیرد تا آسایش ساکنان و کارکنان تامین شود. به منظور نظارت بر کیفیت هوای اتاق می‌توان از سرویس اینترنت اشیا (IoT) به منظور پایش کیفیت هوا استفاده کرد. این سرویس که توسط لینکپ و برای مجتمع‌های تجاری، اداری، مسکونی و صنعتی ارایه می‌شود، با جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها، اطلاعات مورد نیاز در مورد کیفیت هوای محیط را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به این ترتیب کاربر می‌تواند همواره از وضعیت کیفیت هوا مطلع بوده و با توجه به اطلاعات بدست آمده اقدامات لازم در ساختمان صورت ‌گیرد.

پایش کیفیت هوا
پایش کیفیت هوا

کربن‌دی‌اکسید و اثرات آن بر بدن انسان

گاز کربن‌دی‌اکسید در دمای اتاق به صورت بی رنگ، بی بو و غیر قابل اشتعال است. این گاز یک محصول فرعی از سوخت‌و‌ساز طبیعی سلول‌های بدن ماست که از طریق بازدم از ریه‌ها خارج می‌شود. همچنین کربن‌دی‌اکسید از سوخت‌های فسیلی نیز تولید می‌شود. علاوه بر این با توجه به دمای محیط، کربن‌دی‌اکسید به صورت مایع و جامد نیز وجود دارد که در حالت جامد به عنوان یخ خشک شناخته می‌شود.

اگر فردی بیش از حد مجاز در معرض گاز CO2 قرار گیرد پس از مدتی عملکرد او کاهش می‌یابد و در صورتی که غلظت کر‌بن‌دی‌اکسید بالا باشد، سلامت فرد به خطر می‌افتد. از اثرات این گاز بر بدن انسان‌ می‌توان به سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، عرق کردن، خستگی و افزایش ضربان اشاره کرد. با توجه به اینکه گاز کربن‌‌دی‌اکسید در نتیجه متابولیسم بدن انسان بوجود می‌آید، غلظت آن در یک محل مسقف نسبت به محیط‌های باز افزایش می‌یابد. اثرات سطوح مختلف کربن‌دی‌اکسید به صورت زیر دسته بندی می‌شود:

  • ۲۵۰-۳۵۰ ppm: سطح عادی در هوای آزاد
  • ۳۵۰-۱۰۰۰ ppm: سطح عادی برای هوای اتاقی با تهویه مناسب
  • ۱۰۰۰-۲۰۰۰ ppm: احساس خواب آلودگی و کمبود هوا
  • ۲۰۰۰-۵۰۰۰ ppm: سردرد، خواب‌ آلودگی، پایین آمدن سطح هوشیاری، کم شدن تمرکز، افزایش ضربان قلب، تهوع جزئی
  • ۵۰۰۰ ppm: مسمومیت و محرومیت اکسیژن؛ این حد غیرمجاز برای CO2 در محیط است.
  • ۴۰۰۰۰ ppm: این محدوده به علت کمبود شدید اکسیژن بسیار مضر است.

سامانه پایش کیفیت هوا و سطح کربن‌دی‌اکسید محیط‌های داخلی

با استفاده از سامانه پایش کیفیت هوا مبتنی بر اینترنت اشیا، با توجه به داده‌های جمع‌آوری‌شده از دستگاه‌ها، سطح کربن‌دی‌اکسید، دما، رطوبت و سایر پارامترهای محیط (بسته به نوع دستگاه تهیه شده) بطور دائم از طریق داشبورد لینکپ به کاربر نمایش داده می‌شود. اگر میزان آلاینده‌ها و بویژه CO2 بالاتر از سطح مجاز باشد، سیستم هشدار داده و در صورت اتصال سیستم تهویه، اقدامات لازم نیز بطور هوشمند انجام می‌پذیرد. نمودار زیر داده‌های واقعی کیفیت هوا را در یک مجموعه تجاری و طی بازه‌ای شش روزه نشان داده که از راهکار‌های اینترنت اشیا لینکپ استفاده کرده است (نمودار داده‌ها با اطلاع مشتری و به صورت ناشناس منتشر شده است).

نمودار پایش کیفیت هوا
نمودار پایش کیفیت هوا

پایش کیفیت هوا به ویژه در محیط‌های سازمانی، اداری و تجاری، به دلیل میزان تاثیر بر عملکرد کارکنان و مشتریان بسیار با اهمیت است. به طور مثال غلظت ۳۰۰۰ ppm گاز کربن‌دی‌اکسید می‌تواند تا ۵۰ درصد حس نارضایتی افراد حاضر در محیط را افزایش دهد! (نمودار زیر)

نمودار نارضایتی کارکنان
نمودار نارضایتی کارکنان

به منظور جلوگیری از افزایش کربن‌دی‌اکسید اتاق و کاهش میزان آن از سطح غیر مجاز، باید هوای تازه وارد اتاق شود. باز کردن درب و پنجره‌ها برای ورود هوای تازه یک راه ساده است و با ورود اکسیژن به اتاق، کربن‌دی‌اکسید اضافی از بین می‌رود. در صورتی که باز کردن درب و پنجره‌ها برای بهبود کیفیت هوا کافی نبود و یا در روزهایی که هوای بیرون نیز آلوده است، باید از سیستم تهویه مناسب استفاده کرد. همچنین سیستم‌های تهویه و تهویه مطبوع را باید به طور دائمی کنترل کرد تا در صورت خرابی تعمیر گردند. هر چند  تعمیرات دوره‌ای سیستم تهویه نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی دارد. اما با استفاده از سرویس اینترنت اشیا کنترل تهویه می‌توان سیستم‌های گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) را همواره مورد نظارت قرار داد تا خرابی‌های احتمالی در زمان مناسب شناسایی و رفع گردد. علاوه بر این در صورت اتصال سیستم کنترل تهویه از طریق اینترنت اشیا، امکان تعریف فرآیندهای هوشمند نیز برای این سامانه، مبتنی بر سطح کیفیت هوا فراهم می‌شود.

راهکارهای اینترنت اشیا لینکپ

برای آشنایی با سرویس‌های اینترنت اشیا قابل استفاده در ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی، بخش راهکارهای حوزه ساختمان هوشمند لینکپ مطالعه کنید.

همچنین در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر و بکارگیری راهکارهای اینترنت اشیا لینکپ در مجموعه خود می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی معرفی‌شده در صفحه تماس با ما، با کارشناسان لینکپ در ارتباط باشید.

توجه: این مطلب بطور اختصاصی برای وبلاگ لینکپ تهیه شده است. استفاده از مطالب وبلاگ لینکپ تنها با ذکر منبع و ارجاع لینک به سایت آن بلامانع است.

منابع و مراجع

ohsonline.com/
insight.gbig.org/
homeguides.sfgate.com/

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *