سیستم روشنایی هوشمند؛ لامپ‌های هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

سیستم روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند سیستمی است که با استفاده از آن می‌توان وضعیت روشنایی منزل را کنترل کرد. در حقیقت این سیستم شامل استفاده از کلید هوشمند یا لامپ‌های هوشمند است که امکان کنترل از راه دور از طریق اپلیکیشن را نسبت به کلید و لامپ‌های سنتی برای ما به وجود می‌آورد.

در این مقاله می‌خواهیم سیستم روشنایی هوشمند، نحوه عملکرد آن و استفاده از کلید هوشمند را در آن‌ها بررسی کنیم.

نحوه عملکرد کلید هوشمند در سیستم روشنایی هوشمند به چه صورت است؟

سیستم روشنایی هوشمند یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های به کار رفته در ساختمان هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا است. اصولاً همه ساختمان‌های هوشمند دارای یک هاب مرکزی هوشمند (smart hub) هستند که امکان کنترل کلیدهای هوشمند را به صورت بی‌سیم فراهم می‌کند. این هاب مرکزی هوشمند به‌عنوان یک دروازه ورودی عمل می‌کند که امکان برقراری ارتباط بین کلیدهای هوشمند و لامپ‌های داخل خانه با سیستم‌های هوشمند مانند تاچ پنل، گوشی‌ها یا تبلت‌ها را فراهم می‌کند.

اگر بخواهیم سیستم روشنایی هوشمند را به شکل ساده معرفی کنیم، باید اینطور عنوان کنیم که از یک درگاه مرکزی تشکیل شده که چند کلید هوشمند یا لامپ هوشمند (بسته به معماری استفاده شده) به آن متصل شده و قابل کنترل می‌باشند. پس از آن نیز برای مدیریت سیستم روشنایی هوشمند منزل یا سازمان‌ها نیز می‌توان از گوشی هوشمند، تبلت و … استفاده کرد.

نقش لامپ‌های هوشمند و کلیدهای هوشمند

به طور کلی برای استفاده از سیستم روشنایی هوشمند دو معماری مختلف وجود دارد: لامپ‌های هوشمند و کلیدهای هوشمند .
در معماری استفاده از لامپ‌های هوشمند، لامپ‌ها مستقیماً به هاب مرکزی متصل می‌شوند و بدون نیاز به تعویض کلید روشنایی قابل کنترل هستند. در این لامپ‌ها از یک ارتباط بی‌سیم استفاده شده و بسته به نوعشان امکان تغییر رنگ یا شدت نور آن‌ها وجود دارد و به دلیل نصب و راه‌اندازی ساده‌شان محبوبیت بالایی دارند. البته ایرادی که در مورد لامپ‌های هوشمند وجود دارد این است که در صورت خرابی یا اتمام عمر لامپ هوشمند، امکان تعمیر آن وجود ندارد و باید لامپ هوشمند دیگری را جایگزین آن کرد.

معماری دیگر، استفاده از کلید هوشمند است که نسبت به لامپ‌های هوشمند یک نسخه کامل‌تر است و شامل تعویض کلیدهای روشنایی قدیمی با نسخه‌های هوشمند با استفاده از فناوری بی‌سیم است. کلید هوشمند به کاربر اجازه می‌دهد که کنترل دستی یا کنترل از راه دور سیستم روشنایی هوشمند را در دست بگیرد و امکان نظارت بر وضعیت روشن یا خاموش بودن چراغ یا حتی بسته به مدل انتخابی، امکان تنظیم مقدار نور آن را نیز داشته باشد. با استفاده از کلید برق هوشمند می‌توان از لامپ‌های معمولی استفاده کرد که هزینه بسیار کمتری نسبت به لامپ‌های هوشمند دارند.
همانطور که گفته شد، ویژگی جالبی که در مورد کلیدهای هوشمند وجود دارد این است که نیاز به سیم‌کشی اضافی ندارد و تعویض کردن آن‌ها بسیار ساده است. این موضوع باعث می‌شود که استفاده از سیستم روشنایی هوشمند به یک انتخاب محبوب تبدیل شود.
به طور کلی، معماری لامپ‌های هوشمند برای حالتی‌که تنها می‌خواهیم چند لامپ خانه را هوشمند کنیم کاربردی است و برای هوشمند سازی پایه‌ای‌تر و کامل‌تر خانه، استفاده از کلید هوشمند روش مناسب است.

سیستم روشنایی هوشمند

استفاده از اپلیکیشن‌های هوشمند

پیش از این سیستم روشنایی هوشمند به‌قدری پیچیده بود که برای برنامه‌ریزی آن یا حتی ایجاد ساده‌ترین تغییرات نیاز به یک متخصص حرفه‌ای داشت. خوشبختانه امروزه این امر بسیار ساده‌تر شده است و امکان استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند بر روی گوشی‌ها برای مدیریت سیستم و کنترل کلید هوشمند در چند ثانیه فراهم شده است.

زمانی که هاب مرکزی فعال می‌شود، لازم است که نوعی هماهنگ‌سازی و جفت‌سازی بین سیستم هوشمند با اپلیکیشن تلفن‌های هوشمند یا هر دستگاه دیگر انجام شود و یک حساب کاربری برای آن به وجود بیاید تا امکان مدیریت سیستم روشنایی هوشمند ایجاد شود. از این مرحله به بعد به‌سادگی می‌توان بخش‌های مختلف این سیستم را با استفاده از تلفن همراه کنترل کرد. استفاده از ظرفیت شبکه‌سازی در این سیستم به ما اجازه می‌دهد که امکان کنترل روشنایی خانه از راه دور را داشته باشیم.

چگونه می‌توانم از سیستم روشنایی هوشمند استفاده کنم؟

اگر مراحل قبل را انجام داده باشید از این لحظه به بعد همه‌چیز تبدیل به یک سرگرمی واقعی می‌شود. در این لحظه شما می‌توانید مزایای واقعی استفاده از کلید هوشمند و لامپ هوشمند را درک کنید. بسیاری از مردم تا زمانی که از آن استفاده نکنند، مزایای آن را درک نمی‌کنند.

گاهی شما ممکن است دیر به منزل برسید یا حتی تایمر مناسبی برای خاموش کردن چراغ‌ها نداشته باشید. در اینجا فقط می‌توانید از سیستم روشنایی هوشمند برای روشن و خاموش کردن لامپ‌ها یا حتی روشن کردن خودکار چراغ‌های بیرون از منزل استفاده کنید. مطمئناً این‌که شما بتوانید نور منزل خود را با تغییر ساعت روز و با شرایط و غروب و طلوع آفتاب تغییر دهید جذابیت زیادی دارد.

 فرض کنید که شما از یک سوئیچ نوری استفاده می‌کنید و با افزایش تدریجی میزان نور به هنگام صبح به‌آرامی از خواب بیدار می‌شوید و یا زمان رسیدن به ساعت بیداری را تنظیم می‌کنید؛ اما این موارد تنها چند نمونه هستند. برای سیستم روشنایی هوشمند کاربردهای بی‌شماری وجود دارد که شما با توجه به ظرفیت دستگاه‌ها و خلاقیت خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کلید هوشمند

موارد مهمی که قبل از نصب کلید هوشمند باید به آن توجه داشته باشید

ویژگی جالبی که باعث شده سوئیچ‌های هوشمند تبدیل به انتخابی محبوب ‌شوند این است که شما نیازی به تغییر سیم‌کشی موجود ندارید و به‌راحتی می‌توانید کلیدهای قدیمی و سنتی را بردارید و آن‌ها را با یک کلید هوشمند جایگزین کنید.

نکته مهمی که در این جایگزینی‌ها باید رعایت شود این است که جعبه‌های پشتی کلیدها برای کلیدهای هوشمند جدید، مناسب و استاندارد باشد و امکان نصب آن وجود داشته باشد. در حقیقت کلیدهای هوشمند طراحی خاص خود را دارند و میزان عمق لازم برای نصب آن‌ها به این طراحی‌ها بستگی دارد. برای اطمینان از این مورد می‌توانید قبل از خریداری کلیدهای هوشمند، با کارشناسان این حوزه مشورت کنید.

سیستم روشنایی هوشمند در بستر اینترنت اشیا لینکپ

سیستم روشنایی هوشمند می‌تواند به صورت یکپارچه همراه با بسیاری از سرویس‌های هوشمند دیگر، بر روی بستر اینترنت اشیا لینکپ در ساختمان‌های هوشمند اضافه شود. یکی از ویژگی‌های مهم هوشمند سازی ساختمان با به‌کارگیری این بستر این است که با نصب هاب مرکزی لینکپ امکان انتخاب تجهیزات روشنایی از بین برندهای متفاوت سازگار با آن وجود دارد. این ویژگی محدودیت استفاده از تجهیزات یک برند خاص را برای کاربران از بین می‌برد.

هاب ساختمان هوشمند

برای مشاهده تجهیزات روشنایی سازگار با بستر اینترنت اشیا لینکپ “صفحه سیستم هوشمند کنترل روشنایی” را ببنید.

استفاده از سیستم روشنایی هوشمند با مزایای متعددی همراه است که از مدیریت روشنایی منزل و ساختمان گرفته تا امکان کنترل از راه دور آن‌ها را شامل می‌شود. اگر به دنبال شناخت بهتر این سیستم و استفاده از آن در منزل یا محل کار خود هستید حتماً از طریق “صفحه مشاوره رایگان” با کارشناسان لینکپ تماس بگیرید.

منبع:

https://lightwaverf.com/blogs/news/how-do-smart-lights-work

لینکپ: ارائه دهنده نسل نوین راهکارهای اینترنت اشیا و هوشمند سازی ساختمان

جهت مشاهده راهکارها همین الان اقدام کنید.

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *