انتخاب آنتن چقدر در توان سیگنال دریافتی و افزایش برد موثر است؟

توجه: این مطلب به مباحث فنی اختصاص دارد که توسعه‌دهندگان (Developers) را در راستای بکارگیری مناسب‌تر ابزارها و بستر لینکپ یاری می‌کند.

یکی از مسایل مهم در زمینه توسعه راهکارها و محصولات اینترنت اشیاء، طراحی بکارگیری مناسب آنتن است که غالبا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. مهندس محسن عدلی در کنار توسعه محصول خود در لابراتوار لینکپ، با انجام تستی ساده اما جالب، تاثیر حالت‌های مختلف استفاده از آنتن را بر روی شدت توان دریافتی (RSSI) بررسی کرده‌اند که نتایج آن در ادامه آمده است؛ در صورت تمایل می‌توانید فایل PDF آن را نیز از اینجا دانلود کنید (توجه: این آزمایش مبتنی بر فناوری LoRa، از مجموعه فناوری‌های رادیویی شبکه لینکپ و همچنین یکی از گیت‌وی‌های متصل به شبکه اشیاء انجام گرفته است).

همان‌طور که مشاهده می‌کنید انتخاب آنتن تاثیر قابل توجهی در توان سیگنال دریافتی و در نتیجه برد سیگنال دارد؛ از این رو حتی اگر بکارگیری اتصالات RF و آنتن مناسب در مقایسه با سایر اجزاء اندکی گران بنظر برسد، اجتناب‌ناپذیر است و نباید در آن صرفه‌جویی کرد! البته ممکن است با بکاربستن خلاقیت، یافتن راهکار مناسب آن‌قدرها هم گران در نیاید.

تست آنتن Antenna test

توجه: استفاده از مطالب وبلاگ لینکپ تنها با ذکر منبع و ارجاع لینک به سایت لینکپ مجاز می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *