۷ راهکار برای بالا بردن امنیت خانه هوشمند

,
امنیت خانه هوشمند

امنیت یکی از موضوعات بسیار مهم در فناوری اینترنت اشیاست که تحقیقات زیادی در مورد آن صورت گرفته است. بااین‌حال نگرانی‌هایی در مورد امنیت خانه هوشمند وجود دارد. نکته جالبی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که هنوز هم برای پیاده‌سازی فنّاوری خانه هوشمند و استفاده از سایر دستگاه‌های مرتبط با اینترنت اشیا مشتری وجود دارد و آمار فروش آنها روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

اما بیایید با این موضوع از جنبه دیگری مواجه شویم. حتی اگر نگرانی‌های امنیتی هم وجود دارد باید قبول کنیم که زندگی فرد را راحت‌تر می‌کند و جنبه سرگرمی آن هم بسیار بیشتر است. کاملاً واضح است که این فناوری از بین نمی‌رود و با استفاده درست از آن هیچ مشکلی برای کاربران ایجاد نخواهد شد.

 تصمیم گرفتیم که در این مطلب چند راهکار آسان برای بهبود امنیت خانه هوشمند پیشنهاد دهیم تا به هنگام استفاده از فناوری‌های جدید آن‌ها را به کار ببرید.

همیشه رمزهای عبور را برای بالا بردن امنیت خانه هوشمند تغییر دهید

بیشتر دستگاه‌های استفاده‌شده در خانه‌های هوشمند دارای رمزهای پیش‌فرض هستند؛ بنابراین در مورد این دستگاه‌ها و قبل از ادغام چند فناوری با یکدیگر لازم است که رمز پیش‌فرض آنها را تغییر دهید. درواقع اولین کاری که کاربران می‌توانند انجام دهند این است که برای بالا بردن امنیت خانه هوشمند خود باید مطمئن شوند که امکان ورود هکرها وجود ندارد و این امکان از تغییر رمز عبور فراهم می‌شود. وقتی‌که یک هکر به رمز عبور دستگاه‌های شما دسترسی پیدا کرد به‌راحتی می‌تواند از سایر قسمت‌های آن هم استفاده کنند.

 برای ایجاد رمزهای عبور سخت می‌توانید از الگوهای زیر استفاده کنید:

  • رمزهای بلند و حداقل ۸ کاراکتر انتخاب کنید.
  • رمزهایی را انتخاب کنید که با اسم بچه‌ها یا تاریخ تولد آن‌ها یا سایر موارد آشکار و واضح ارتباطی نداشته باشد.
  • لازم نیست که رمزهای عبور مختلف و متنوع را به خاطر بسپارید. سعی کنید از یک سیستم مدیریت گذرواژه کمک بگیرید.
  • از سامانه‌های تولید گذرواژه برای ایجاد ترکیب‌های تصادفی کمک بگیرید.

سیستم احراز هویت دومرحله‌ای را فعال کنید

بسیاری از سیستم‌های آنلاین و دستگاه‌های هوشمند اکنون به کاربران این امکان را می‌دهد تا از تائید هویت دومرحله‌ای استفاده کنند. در حقیقت در این فرایند، دو مرحله برای تائید اطلاعات قبل از اجازه دسترسی شخص به‌حساب کاربری وجود دارد؛ بنابراین اگر شخصی سعی در هک کردن و گرفتن اطلاعات شما داشته باشد بلافاصله به شما اطلاع داده می‌شود.

علاوه بر این درصورتی‌که از بستر اینترنت اشیاء لینکپ برای هوشمند سازی ساختمان خود استفاده کنید، قادر خواهید بود برای ورود به‌حساب کاربری از شماره تلفن همراه استفاده کنید. در این صورت پیامک‌های تائید تنها به سیم‌کارت شخصی شما ارسال می‌شود و می‌توانید از عدم دسترسی سایر افراد به‌حساب کاربری خود مطمئن باشید.

امنیت خانه هوشمند

همیشه دستگاه‌های خود را ارتقا دهید

این یک ویژگی ذاتی در بحث فناوری است که دائماً در حال پیشرفت بوده و نقص عملکرد قبلی آن پوشش داده می‌شود. به همین دلیل طبیعی است که راهکارهای پیشرفته‌تری برای امنیت دستگاه تعریف می‌شود که ممکن است با مدل‌های قبلی همخوانی نداشته باشد.

یکی از مواردی که در بالا بردن امنیت خانه هوشمند تأثیرگذار است این است که به فکر به‌روزرسانی و ارتقاء دستگاه‌های خود باشید. امروز تعداد بازیگران موجود در بازار بسیار زیاد هستند و به همین دلیل سعی می‌کنند که به اطلاعات جدید و مدرن روز دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل برندها و دستگاه‌های جدید در بازار مشکلات امنیتی کمتری نسبت به مدل‌های قبلی دارند. لازم به ذکر است که سیستم‌های مبتنی بر IoT لینکپ همواره از تازه‌ترین فناوری‌های روز دنیا بهره می‌برند بنابراین با خیال راحت می‌توانید از آنها استفاده کنید.

حتماً به دنبال به‌روزرسانی نرم‌افزار سیستم خود باشید

خوشبختانه برای کسانی که سرمایه کافی برای ارتقاء دستگاه‌های ساختمان هوشمند خود ندارند، گاهی به‌روزرسانی نرم‌افزار هم در بالا بردن امنیت خانه هوشمند تأثیرگذار است. معمولاً به‌روزرسانی نرم‌افزارها به شکلی است که باگ‌های امنیتی آنها برطرف شده و لزوماً این ایرادات در نسخه‌های جدید وجود ندارد. درواقع نسخه جدید از نرم‌افزارهای منتشرشده نه‌تنها عملکرد بهبودیافته دارد بلکه اشکالات امنیتی آنها هم برطرف شده است.

آپدیت‌های جدید صورت گرفته در نرم‌افزارها به شکلی است که هرگونه آسیب‌پذیری شناخته‌شده در دستگاه‌های هوشمند را برطرف می‌کنند و راه ورود هکرها به سیستم‌ها را می‌بندند. در این مورد می‌توانید با شرکت ارائه‌دهنده خدمات خود تماس بگیرید یا از خود نرم‌افزار سیستم استفاده کنید تا در صورت امکان به‌روزرسانی خودکار نرم‌افزار برای شما انجام شود. حداقل هرماه یک‌بار نرم‌افزارهای دستگاه خود را برای بررسی به‌روزرسانی بازدید کنید.

امنیت خانه هوشمند

از شبکه خصوصی مجازی استفاده کنید

اگر در مورد امنیت زیرساخت شبکه اینترنت خود نگران هستید، می‌توانید استفاده از شبکه خصوصی مجازی (Virtual Private Network) را در نظر بگیرید. یک شبکه خصوصی مجازی یک سیستم بسته از هر اتصال اینترنتی ایجاد می‌کند و از این طریق احتمال حمله هکرها را به حداقل می‌رساند.

درواقع استفاده از وی پی ان آدرس پروتکل اینترنتی یا همان آی پی شما را از دسترس هکرها خارج می‌کند و باعث می‌شود که فعالیت اینترنتی شما غیرقابل ردیابی باشد. در ضمن استفاده از شبکه خصوصی مجازی باعث می‌شود که اتصالات شما کاملاً رمزگذاری شده و ایمن باشند و این می‌تواند امنیت خانه هوشمند شما را تأمین کند.

روی داده‌های خود نظارت کنید

 یکی از موارد مهمی که امنیت اینترنت اشیا و به‌طورکلی امنیت خانه‌های هوشمند را تحت تأثیر قرار می‌دهد این است که نسخه‌های پشتیبان و داده‌های ذخیره‌شده سیستم خود را بررسی کنید. این‌که این داده‌ها به کجا می‌روند و چگونه ذخیره می‌شوند بسیار مهم است.

خوشبختانه در سیستم خانه هوشمند دستورالعمل آسانی برای تعیین ذخیره‌سازی داده‌ها و تفکیک کردن آنها وجود دارد؛ بنابراین مطمئن شوید که کدام‌یک از اطلاعات قابل‌مشاهده بوده و کدام‌یک از آنها ذخیره می‌شود. همچنین مسیرهای لازم برای بازیابی اطلاعات و دسترسی به آنها را هم بررسی کنید.

برخی از سیستم‌های خانه هوشمند امکان جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات در سیستم‌های ابری را فراهم می‌کنند. در این‌طور موارد باید از گذرواژه‌های قوی با تائید هویت دومرحله‌ای استفاده کنید تا امکان دسترسی هکرها به حداقل برسد. اگر هم ترجیح می‌دهید که اطلاعات سیستم شما در فضای سایبری و ابری  ذخیره‌سازی نشود می‌توانید به‌صورت دستی این کار را در قسمت تنظیمات خاموش کنید. همه موارد در جریان آموزش استفاده از خانه هوشمند به شما گفته می‌شود و به کمک آن امنیت خانه هوشمند تأمین می‌شود.

همچنین اگر قصد استفاده از بستر اینترنت اشیاء لینکپ را در سازمان خود دارید و تمایلی به ذخیره اطلاعات خود روی فضای اینترنت ندارید، می‌توانید از روش‌های راه‌اندازی محلی (Local) سامانه استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره از طریق صفحه مشاوره رایگان با کارشناسان لینکپ در ارتباط باشید.

از تلفن همراه خود در برابر سارقین مراقبت کنید

ازآنجاکه همه دستگاه‌های خانه هوشمند از طریق اپلیکیشن نصب‌شده روی گوشی تلفن همراه کنترل می‌شوند، در صورت دسترسی مهاجمان به گوشی، این امکان وجود دارد که کلیه داده‌های تجهیزات هوشمند در اختیار آنها قرار گیرد. لذا برای استفاده از سیستم‌های پیشرفته و بالا بردن امنیت خانه هوشمند کاملاً ضروری است که امنیت گوشی همراه با استفاده از روش‌های گفته‌شده مثل انتخاب پسورد قدرتمند، عدم اجازه دسترسی افراد غریبه به اطلاعات گوشی و … به‌طور دقیق حفظ شود.

برخی منابع:

https://blog.malwarebytes.com/iot/2019/08/8-ways-to-improve-security-on-smart-home-devices/

https://us.norton.com/internetsecurity-iot-smart-home-security-core.html

لینکپ: ارائه دهنده نسل نوین راهکارهای اینترنت اشیا و هوشمند سازی ساختمان

جهت مشاهده راهکارها همین الان اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *