اتوماسیون ساختمان چیست و چگونه کار می‌کند؟

اتوماسیون-ساختمان-11

اتوماسیون ساختمان یک سیستم هوشمند است که امکان کنترل و مدیریت تجهیزات منزل را با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه از هر نقطه دنیا به شما می‍‌دهد. شاید در ابتدا این اتوماسیون برای دستگاه‌های جداگانه‌ای مانند ترموستات‌ها یا سیستم‌های آب‍پاش استفاده شده بود؛ اما امروزه به کمک اینترنت اشیا نقش بسیار پیشرفته‌تری به آن داده شده که کنترل همه چیز از جمله سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و همچنین سیستم نورپردازی و سیستم الکتریکی را بر عهده می‌گیرد.

با توجه به نقشی که اتوماسیون ساختمان در بحث امنیت منزل، شامل سیستم‌های هشداردهنده برای درب و پنجره‌ها، مدیریت قفل‌ها، کنترل وضعیت دود و مونوکسیدکربن، دوربین‌های مداربسته و…، بر عهده دارد، در ادامه در مورد نحوه عملکرد آن صحبت خواهیم کرد.

 

همچنین بخوانید: راهکارهای لینکپ برای هوشمند سازی ساختمان

تحولات اخیر اتوماسیون ساختمان

تا همین چند سال پیش سیستم‌های گسترده مدیریت ساختمان با کنترل مرکزی خودکار فقط در ساختمان‌های تجاری بزرگ و خانه‌های گران‌قیمت دیده می‌شد. این سیستم‌ها بیشتر برای مدیریت سیستم‌های روشنایی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بودند و به ندرت برای آن‍ها کاربردهای بیشتر و پیچیده‌تری تصور می‌شد.

اما امروزه اتوماسیون ساختمان به سمت استفاده از اینترنت اشیا رفته که امکان کنترل از راه دور را به ما می‌دهد.

اولین و بدیهی‌ترین مزیت این سیستم، ظهور دستگاه‌های هوشمند است که امکان اتصال آنها به شبکه داخلی وجود دارد. در این حالت امکان شبکه‌سازی سیستم‌های الکتریکی مانند کلیدهای هوشمند یا پریزهای برق به کمک شبکه اتوماسیون ساختمان وجود دارد و می‌توان مدیریت همه آن‍ها را برعهده گرفت. اگرچه هنوز هم مسیر طولانی برای پیشرفت این سیستم تصور می‌شود، اما به نظر می‌رسد که امکان استفاده از اپلیکیشن تلفن‌های همراه برای ردیابی جوراب گم‍شده یا مدیریت سایر دستگاه‌ها و سیستم‌های خانگی هم وجود دارد!

اتوماسیون-ساختمان-2

سیستم اتوماسیون یا خودکارسازی

اتوماسیون یا خودکارسازی یکی از دو ویژگی اصلی اتوماسیون ساختمان محسوب می‌شود. در واقع این ویژگی به توانایی برنامه‌ریزی (یا تعریف سناریو) برای انجام کارهای مختلف در دستگاه‌های موجود در شبکه اشاره دارد. استفاده از قابلیت تعریف سناریو در اپلکیشن خانه هوشمند به شما این امکان را می‌دهد که زمان روشن یا خاموش کردن چراغ‌ها را در روزهای مشخص تعیین کنید. همچنین می‌توانید به سیستم دستور دهید که هنگام به صدا در آمدن زنگ سیستم امنیتی بلافاصله تمام چراغ‌های خانه روشن شود.

زمانی که شما به درک کامل از امکانات اتوماسیون ساختمان برسید می‌توانید راه‌حل‌های مفید و خلاقانه متناسب با زندگی خود به کار ببرید. شما می‌توانید میزان نور ورودی از پنجره غربی را با استفاده از کنترل هوشمند پرده‌ها برنامه‌ریزی کنید. حتی امکان باز کردن خودکار درب ورودی منزل برای کسانی که تردد مداوم به منزل شما دارند را خواهید داشت و می‌توانید زمان مشخصی هم برای قفل کردن آن تعیین کنید.

 

همچنین بخوانید: ۱۰ مزیت اصلی بکارگیری اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند نسبت به سیستم‌های قدیمی‌تر اتوماسیون و BMS

کنترل از راه دور

از ویژگی‌های اصلی اتوماسیون ساختمان نظارت و دسترسی از راه دور است. در واقع از زمانی که استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها افزایش یافته، از طریق اتصال آن‍ها به شبکه‌های هوشمند خانگی می‌توانیم از راه دور سیستم‌های اتوماسیون خانگی را مدیریت کنیم. در واقع اتوماسیون ساختمان به شما اجازه می‌دهد که هر وسیله متصل به هاب مرکزی را مدیریت کنید و کنترل آن را بر عهده بگیرید.

اپلیکیشن خانه هوشمند اطلاعات زیادی را درباره خانه شما ارائه می‌دهد. به عنوان مثال به شما می‌گوید که در لحظه فعلی باید چه کاری انجام دهید، سیستم امنیتی خود را بررسی کنید یا به فکر روشن کردن چراغ‌ها و قفل‌کردن درب‌ها باشید. حتی با قرار‌دادن دوربین‌ها به عنوان بخشی از اتوماسیون ساختمان این امکان برای شما وجود دارد که در لحظات مختلف از وضعیت منزل خود فیلمبرداری کنید و آن‌ها را برای مراقبت از منزل در اختیار داشته باشید.

بخش دیگری از برنامه مدیریت ساختمان می‌تواند مربوط به اعلان سیستم‌های امنیتی باشد. در واقع این سیستم به شما اجازه می‌دهد تا هشدارهایی در مورد باز‌شدن درب یا حتی بسته‌شدن آن دریافت کنید. سیستم اعلان برای دریافت پیامک یا ایمیل بخش دیگری از این سیستم است.

در نهایت، امکان کنترل دستی نیز در اتوماسیون ساختمان برای شما فراهم است. یعنی می‌توانید به کمک اپلیکیشن خانه هوشمند، تمامی سیستم‌های فعال هوشمند مانند ترموستات‌ها یا زمان‌بندی قفل و باز‌کردن درب‌ها را غیر‌فعال کنید و خودتان به صورت دستی مدیریت آن‌ها را بر‌عهده بگیرید.

اتوماسیون-ساختمان-3

اجزای به‌کار‌گرفته‌شده در اتوماسیون ساختمان

شاید این سوال برای شما پیش آمده که امکان اتصال کدام یک از سیستم‌ها را به اتوماسیون منزل خود داریم؟

نکته خوشحال‌کننده این است که هر چیزی که امکان اتصال به شبکه را داشته باشد می‌تواند در سیستم اتوماسیون ساختمان کار کند و امکان کنترل از راه دور آن وجود دارد. در جاهایی که اتوماسیون به شکل هوشمند باشد لازم است که دستگاه‌ها از طریق هاب قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند. داشبورد کنترل کلاسیک از طریق کامپیوتر خانگی برای بسیاری از سیستم‌های اتوماسیون اولیه طراحی شده است. با این وجود شما می‌توانید از طریق اپلیکیشین خانه هوشمند به راحتی کنترل ابزارهای مختلف مانند سیستم‌های امنیتی را بر‌عهده بگیرید و آنها را به عنوان بخشی از اتوماسیون خود داشته باشید.

بخشی از فرایند تکمیل اتوماسیون ساختمان مربوط به تولید دستگاه‌های هوشمند توسط تولید‌کنندگان است. مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که تعداد کمی از این شرکت‌ها امکان ادغام برای به کارگیری دستگاه‌ها در یک سیستم واحد را دارند. این موضوع باعث می‌شود که شما برای به‌کارگیری دستگاه‌های مختلفی مانند تلویزیون هوشمند، ماشین لباسشویی، یخچال، ترموستات، دستگاه قهوه‌ساز یا هر وسیله دیگر خانگی کنترل جداگانه‌ای که شامل هاب و اپلیکیشن است، در نظر بگیرید. خبر خوش این که لینکپ امکان ادغام دستگاه‌های هوشمند تولیدکنندگان مختلف را در ایران فراهم آورده است و شما تنها با یک هاب مرکزی و اپلیکیشن خانه هوشمند می‌توانید طیف وسیعی از دستگاه‌های هوشمند را کنترل کنید.

مدیریت انرژی و بالابردن نرخ بهره‌وری

سیستم اتوماسیون ساختمان قابلیت بی‌نظیری برای مدیریت انرژی و صرفه‌جویی در آن دارد. استفاده از یک ترموستات هوشمند به این معناست که شما می‌توانید یک آستانه درجه حرارت مشخص برای سیستم گرمایش یا سرمایش تعریف کنید.

از طرف دیگر شما در ابتدایی‌ترین سطح ممکن می‌توانید از قابلیت برنامه‌ریزی برای زمان روشن و خاموش شدن سیستم روشنایی هوشمند استفاده کنید و سیستم منعطف‌تری برای مدیریت انرژی داشته باشید. این وضعیت در مورد به کارگیری دستگاه‌های دیگر مانند سیستم‌های آب‍پاش یا تلویزیون یا ابزارهای دیگر منزل هم صادق است که طبیعتاً میزان مصرف انرژی آن‍ها هم تحت کنترل شما خواهد بود.

 

همچنین بخوانید: بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان هوشمند

جمع‌بندی

وقتی که از اتوماسیون ساختمان صحبت می‌کنیم، با یک سیستم هوشمند مواجه هستیم که امکان مدیریت و کنترل همه تجهیزات منزل از راه دور را به ما می‌دهد. در واقع شما هر دستگاهی در منزل داشته باشید که امکان اتصال آن به هاب مرکزی وجود داشته باشد، به‌راحتی می‌توانید مدیریت کنید. ممکن است این مدیریت از قبل برنامه‌ریزی شده باشد و به‌صورت هوشمند عمل کند یا شما از راه دور خودتان کنترل آن را بر عهده بگیرید.

جزئیات بیشتر در مورد اتوماسیون ساختمان و نحوه به‌کار‌گیری آن در پروژه‌های مسکونی یا پروژه‌های تجاری بزرگ را از طریق تماس با کارشناسان لینکپ بپرسید.

 

لینکپ: ارائه دهنده نسل نوین راهکارهای اینترنت اشیا و هوشمند سازی ساختمان

جهت مشاهده راهکارها همین الان اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *